• Start
  • AV-Info
  • Diverse namen AV

Diverse namen AV

Eigenlijk behoorlijk verwarrend, al die termen. Want vaak wordt hetzelfde bedoeld. Een korte uitleg.
De term 'algemene voorwaarden' is eigenlijk de overkoepelende term voor voorwaarden die zowel de verkoop- als de inkoopvoorwaarden omvatten. Verkoopvoorwaarden (soms ook wel 'levervoorwaarden' of 'leveringsvoorwaarden' genoemd) zijn de voorwaarden die een bedrijf hanteert voor de verkoop (levering) van producten en diensten; inkoopvoorwaarden zijn de voorwaarden die datzelfde bedrijf hanteert voor de inkoop van producten en diensten. De voorwaarden van de leverancier van die producten en diensten (dus diens verkoopvoorwaarden) zijn dan niet van toepassing.
 
Vaak worden de verkoop- en inkoopvoorwaarden gesplitst, omdat het anders zo'n uitgebreid document wordt. En dat is minder goed lees- en/of hanteerbaar.
 
Los hiervan kennen organisaties die trainingen/cursussen geven en/of examens afnemen, vaak ook zogenoemde 'inschrijfvoorwaarden'. Daarin staan dan speciale bepalingen die eigenlijk alleen van toepassing zijn voor cursussen, trainingen en/of examens, zoals bijvoorbeeld de tijd waarbinnen nog kan worden geannuleerd of verschoven of bijvoorbeeld veiligheidsvoorschriften. En er zijn veel branchespecifieke voorwaarden, bijvoorbeeld voor de bouw.
Hetzelfde geldt voor ondernemingen die abonnementen aanbieden, bijvoorbeeld voor het hosten van websites of het leveren van diensten: ook hiervoor worden vaak aparte voorwaarden opgesteld (abonnementsvoorwaarden).

Schoolstraat 17, 6626 AC Alphen Gld.
0487 - 560 874 /  Inge.Heijna@CalvinLegal.nl
Mo-Fr: 08.30 - 17.00 / KvK: 54931851

Mijn andere bedrijf: Calvin Consultancy