Gerechtvaardigd belang: de uitleg van de AP
Recent heeft de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een uitleg gegeven over de AVG-grondslag 'Gerechtvaardigd belang'. En die uitleg kan voor ondernemers verstrekkende gevolgen hebben....
Even kort: alleen op grond van één van de zes grondslagen die in de AVG worden genoemd, mogen persoonsgegevens worden verwerkt. Eén van die grondslagen is 'gerechtvaardigd belang'. Maar dat begrip kan breed worden uitgelegd, dus heeft de AP een een toelichting gegeven op het begrip 'gerechtvaardigd belang' (AVG: uitleg begrip gerechtvaardigd belang).
De AP stelt dat zuiver commerciële belangen niet onder de grondslag 'gerechtvaardigd belang' vallen. Best wel een apart standpunt, want het wijkt behoorlijk af van de opinie van de Artikel 29 Werkgroep (de voormalige Europese privacywerkgroep). Die waren namelijk van mening dat een economisch belang van een bedrijf om zoveel mogelijk te weten te komen over potentiële klanten, een gerechtvaardigd belang kan zijn. Ook de Engelse evenknie van de AP, de Information Commissioner’s Office (ICO) hanteert die benadering en stelt duidelijk dat de grondslag 'gerechtvaardigd belang' een flexibele grondslag is, waaronder het commercieel belang van een organisatie zou kunnen vallen.
In 2020 komt de EDPB (de European Data Protection Board en opvolger van de Artikel 29 Werkgroep) met een update van de opinie van de Artikel 29 Werkgroep en nieuwe richtlijnen over het gerechtvaardigd belang. Dat wetende komt bij mij de vraag naar boven waarom de AP haar uitleg over het gerechtvaardig belang niet heeft uitgesteld tot na die update van de EDPB, al was het alleen maar omdat dat goed geweest zou zijn voor de uniformiteit binnen de EU met betrekking tot dit onderwerp.
Met 'verstrekkende gevolgen' doel ik op het feit dat als de AP deze nieuwe lijn inderdaad gaat volgen, vele op 'gerechtvaardigd belang' gebaseerde verwerkingen niet meer rechtmatig zullen zijn.
Maar welke grondslag moet je als ondernemer dan gebruiken voor het verwerken van persoonsgegevens van potentiële klanten? De grondslag 'toestemming'? Kan uiteraard, maar toestemming kan net zo snel worden ingetrokken als dat ie wordt gegeven. En dan sta je als ondernemer met lege handen. En het hebben/verkrijgen van informatie over potentiële klanten is voor een onderneming van groot belang om te kunnen voortbestaan. Bovendien heeft de grondslag 'toestemming' nog een groot nadeel: als de toestemming wordt ingetrokken, mag je de gegevens van die persoon niet meer verwerken. En dat is natuurlijk niet handig.
Kortom, met dit standpunt van de AP wordt het er m.i. voor de ondernemers niet makkelijker op! Neem voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek gerust even contact met Calvin Legal op!